Hús nélkül egészségesen

A kiegyensúlyozott és végiggondolt vegetáriánus étrend elvileg tartalmaz minden fontos tápanyagot, vitamint és ásványi anyagot, amire a szervezetnek napról napra szüksége van az optimális működéshez. Ha azonban valamit nem kap meg a test, ami jár neki, hiánybetegségek léphetnek fel - a húsfogyasztók előszeretettel hozzák fel ez utóbbit érvként a vegetáriánus étrenddel szemben. Ám az is igaz, hogy hiánybetegségek az ő esetükben is jelentkezhetnek.

A divat, a változó világszemlélet, az állatok tisztelete, a környezet megóvása vagy bármi más legyen az oka, de évről évre egyre többen szoknak le a húsevésről nemcsak világszerte, hanem Magyarországon is. Sokan azért szakítanak a húsevéssel, mert a növényi alapú étkezést egészségesebbnek vélik. Köztudott, hogy a vegetáriánusok ritkábban küzdenek túlsúllyal, magas vérnyomással, cukorbetegséggel és más, a civilizáció átkaként emlegetett betegséggel, továbbá a vegák körében ritkábban fordul elő agyvérzés, szívroham, sőt, számukra kisebb a rizikó a rák egyes fajtáinak kialakulására is. Ez azonban nem feltétlenül jelenti, hogy a húsevés egészségtelen, hanem azt, hogy a vegetáriánusok általában egészségtudatosabban élnek: kevesebb alkoholt isznak, ritkábban dohányoznak, többet sportolnak, és sok-sok nyers zöldséget, gyümölcsöt, növényi eredetű táplálékot fogyasztanak, melyek ráadásul nagyon sok hasznos antioxidánst, vitamint, rostot és nyomelemet tartalmaznak.

Egészséges, húsmentes

A vegetáriánus étrend követésével tehát egészségesebb lehetsz, de kizárólag akkor, ha ugyanúgy odafigyelsz a rendszeres testmozgásra, a káros szenvedélyek elhagyására, legfőképpen pedig arra, hogy pótolj mindent, amiben a szervezeted hiányt szenvedhet a hús nélkülözése miatt. Ha egyáltalán nem eszel állati eredetű ételeket - nemcsak húst és halat, de tejet, tejtermékeket és tojást sem -, olyan fontos vitaminokat és ásványi anyagokat vonsz meg a szervezetedtől, mint a B12-vitamin, a kálcium, a vas és a fehérje, melyek elsősorban a húsfélékben és a tejtermékekben találhatók meg. Ezek ügyes pótlására különösen figyelned kell, szem előtt tartva azt, hogy az állati eredetű kalciumot és vasat a szervezet könnyebben és jobban hasznosítja, mint a növényi eredetűeket. A fehérjéket tekintve pedig az az ideális, ha állatiból és növényiből is rendszeresen „feltankolsz”.
Ha vegán étrendet követsz, azaz minden állati eredetű enni- és innivalóra nemet mondasz, a legfontosabb, hogy a vas-, a kálcium-, a cink-, a szelén-, a jód- és a fehérjeigényedet pótold. A zöldségeken és gyümölcsökön kívül ezért fogyassz bőven hüvelyeseket, szójakészítményeket, tofut, gabonákat, olajos magvakat, csírákat - manapság az üzletek polcain már rengeteg húspótlót találsz, amelyek nemcsak egészségesek, hanem nagyon finomak is.

A B12-vitamint azonban csak és kizárólag állati eredetű étkekből - hús, hal, tojás, tejtermékek - tudja felvenni a szervezeted, ráadásul a vitamin fontossága nem elhanyagolható, hiszen nélkülözhetetlen a vörösvértestek képződésében, ráadásul a szív- és érrendszeri megbetegedésektől is véd. Ezért a szakemberek azt ajánlják, hogy ne vond ki teljesen az állati eredetű ételeket az étrendedből, egyél rendszeresen tojást, sajtot vagy joghurtot, vagy pótold vitaminkészítményekkel a hiányt.

Nem mindenkinek jó!

Az orvosok és más szakemberek nem ajánlják mindenkinek a vegetáriánus életmódot. A gyerekeknek nagyon fontos, hogy mindenből a legtöbbet és legjobbat kapják, ez természetesen vonatkozik a tápanyagokra is, nekik a fejlődéshez mindenre szükségük van: húsra, halra, zöldségekre, gyümölcsökre, tejtermékekre és tojásra. Az időseknek éppúgy lényeges, hogy megfelelően táplálkozzanak, ráadásul minőségi élelmiszereket, mivel ők alapvetően keveset esznek. Ha kisbabát vársz vagy szoptatsz, kétszer olyan fontos, hogy amit eszel, az mindent tartalmazzon, amire szükségetek van. Ha pedig bármilyen kisebb-nagyobb egészségügyi problémád van, beszéld meg az orvosoddal, hogy milyen étrendet ajánl, lehet, hogy egyenesen kötelezni fog a húsételek elhagyására. 

Visit betroll.co.uk the best bookies
  • A csókod árulkodik
  • A gumióvszer előnyei
  • ezeket a pasikat kerüld
  • légy szexistennő
  • a nőiesség forrása

Amerikai kutatók szerint egyetlen csókkal el lehet végezni egy gyorstesztet a potenciális partner biológiai affinitásának tisztázására. Állításuk szerint a csók árulkodik a leendő kedves „egészségi állapotáról, genetikai és szaporodási kompatibilitásáról.”

bővebben

Ami a biztonságos szexet illeti, vajon okosabbak vagyunk-e, mint egy tizenéves? Az Indiana Egyetem kutatása szerint a tizenévesek körében mindennapos a gumióvszer használata, ám a felnőttekre ez nem igaz.

bővebben

altHa szerelemről van szó, gyakran nem látunk a rózsaszín felhőtől, pedig vannak olyan férfiak, akiket érdemes messzire elkerülni. Íme öt tiltólistás pasitípus, akiket jobb, ha messze elkerülsz!

bővebben

altMitől is lehetsz ellenállhatatlan, kívánatos és gyönyörű? Légy nő, igazi nő! Olvasd csak a tippjeinket!

bővebben

altA szexualitás rejtelmeit évezredek óta kutatjuk, mégis szinte értetlenül állunk a nő misztériuma előtt. Hogyan kerülhet a két nem közelebb egymáshoz? Miért veszítették el a régi tudást a ma emberei?

bővebben

 

Dr. Demendi Csaba nőgyógyász szakorvos

Testreszabott fogamzásgátlás - Dr. Lajis Tímea

Minden, amit a fogamzásgátlásról tudni kell - Dr. Pálmai Bálint

 

Online Nőgyógyász! Online Nőgyógyászati Rendelés!

minden hétköznap 17 és 22 óra között nőgyógyász válaszol

Kérdezd Nőgyógyász Szakértőinket

Böngéssz

 


Kérjük vedd figyelembe, hogy az internetes Online Nőgyógyászati Rendelés idején valódi nőgyógyász válaszol,

így a szakmájukból adódó, sokszor kiszámíthatalan esetek miatt, az internetes nőgyógyászati rendelés néha időben eltolódhat!

Az internetes / online nőgyógyászati tanácsadás nem helyettesíti a szakorvosi rendelőkben történő vizsgálatot!